Werkkamer Wannes Van de Velde vanaf nu in Museum Vleeshuis

Persvoorstelling op woensdag 28/8

Vanaf 28 augustus 2019 heeft de werkkamer van Wannes Van de Velde een nieuwe thuis in het Antwerpse Museum Vleeshuis | Klank van de Stad. Het museum is bijzonder opgetogen. Bij de heropening van Museum Vleeshuis als een museum voor het muziekleven in 2006, kreeg het niet voor niets de ondertitel ‘Klank van de Stad’, een verwijzing naar één van Wannes’ bekendste liederen.

Met zijn muziek en zijn liedteksten was zanger, dichter en beeldend kunstenaar Wannes Van de Velde de stem en het geweten van Antwerpen en zijn inwoners. Van 1978 tot aan zijn dood in 2008 kreeg al het materiaal in belangrijke mate gestalte in Wannes’ werkkamer – zijn ‘schrijfkot’ zoals hij het zelf noemde.

Het publiek kan voor het eerst de werkkamer bezoeken tijdens Open Monumentendag op zondag 8 september.

De pers is welkom op de inhuldiging van de werkkamer op woensdag 28 augustus om 17 uur in Museum Vleeshuis. Tussen 15 en 17 uur kan eventueel op afspraak reeds een bezoek worden gebracht.

Programma om 17 uur:

•             Verwelkoming door Clement Caremans, directeur Museum Vleeshuis

•             Toelichting door Dree Peremans, voorzitter vzw Erfgoed Wannes Van de Velde

•             Muziek en woord door Marc Hauman, Bernard Van Lent en Bob De Moor

•             Bezoek werkkamer

Graag een plaats reserveren voor een bezoek aan de werkkamer tussen 15 en 17 uur en/of de inhuldiging om 17 uur via [email protected] of via het nummer 0491 619 764.

Communicatie Vleeshuis

Perscoördinator Musea en Erfgoed, Stad Antwerpen