Wannes Van de Velde uit zijn schrijfkot!

Museum Vleeshuis herdenkt de Antwerpse troubadour

Op 29 april zou Wannes Van de Velde 84 jaar geworden zijn. Reden voor museum Vleeshuis om deze veelzijdige Antwerpse kunstenaar uit zijn ‘schrijfkot’ te trekken, zoals Wannes zijn werkkamer noemde die sinds enige tijd in het museum terug te vinden is. Museum Vleeshuis maakt er een themajaar van met een focusexpo en een digitale expo, een wandeling doorheen de Vleeshuiswijk, een podcast en een muzikaal aanbod.

Sinds augustus 2019 heeft het ‘schrijfkot’ van Wannes Van de Velde een nieuwe thuis in Museum Vleeshuis | Klank van de Stad. Plannen om Wannes als veelzijdig kunstenaar in de verf te zetten, stuitten vorig jaar op de uitbraak van de coronapandemie. Nu neemt Museum Vleeshuis de draad weer op en richt het de schijnwerpers op Wannes Van de Velde en zijn (muzikale) erfenis.

Wannes was verknocht aan de Vleeshuisbuurt. Hij werd er geboren en groeide op in de straten rond het Vleeshuis, schreef een lied over de Vleeshuiswijk en inspiratie voor zijn eigen poesjepoppen vond hij naast het Vleeshuis in het Poesjetheater. Op zijn beurt is Wannes een grote inspiratiebron voor het museum: het museum organiseert een wandeling, concerten, kleine tentoonstellingen (in het museum en online), en samen met Radio 1 een podcast.

Wannes te volgen

Wandeling Thuis bij Wannes Van de Velde: van Vleeshuisbuurt tot schrijfkot

Wannes Van de Velde bracht zijn eerste levensjaren door in de Vleeshuiswijk, eerst in de Zirkstraat en later boven café Cecile, aan de Oude Beurs, tijdens de oorlogsjaren.

De gids vertelt het verhaal van de veelkleurige, bedrijvige havenwijk waar Wannes opgroeide en illustreert de halteplaatsen met een lied dat Wannes schreef en vertolkte. De wandeling gaat verder in Museum Vleeshuis, waar de deelnemers eerst kennismaken met de oude instrumenten die Wannes bespeelde (zoals de doedelzak) en vervolgens bezoeken ze de focusexpo Het Lied van de Neus: Wannes en de Poesje. De wandeling eindigt in het schrijfkot van Wannes Van de Velde op de eerste verdieping.

Wannes te zien

Focusexpo Het Lied van de Neus: Wannes en de Poesje

Vanaf het einde van de 19de eeuw tot ver in de 20ste eeuw was het Poesjetheater van de Repenstraat, naast het Vleeshuis, het belangrijkste poppentheater in zijn soort. In 1966 liet Wannes Van de Velde er zich door inspireren voor Het lied van de Neus, een protestlied waarin de populairste poesjepop, De Neus, over de afbraak van de Vleeshuiswijk zingt. Later creëerde Wannes zijn eigen poppentheater: hij maakte de poppen, schreef de teksten en de muziek en voerde de stukken mee uit. In de focuspresentatie in de Schatkamer presenteert het museum een selectie van Wannes’ poesjepoppen, ontwerptekeningen, decorstukken en teksten.

Digitale expo The Studio of Wannes Van de Velde

Iedereen kan Wannes’ schrijfkot digitaal bezoeken via Google Arts & Culture. Aan de hand van ​ enkele voorwerpen uit de kamer kunnen bezoekers kan men kennismaken met de veelzijdige kunstenaar die Wannes was. (Engelstalige expo)

Wannes te horen

Woensdagklanken In het spoor van Wannes Van de Velde

In het najaar van 2021 staat Wannes Van de Velde centraal tijdens de Woensdagklankenconcerten. De concerten belichten de veelzijdigheid van Wannes als muzikant en componist en laten verschillende genres aan bod komen zoals flamenco, oude volksliederen en luitmuziek, eigen composities, jazz en rebetika. Verschillende muzikanten die nog met Wannes hebben samengewerkt, zullen optreden. Met o.a. Jokke Schreurs Quartet, Ann Heynen en Michel Gillian, Marc Hauman met het koor Water en Wijn, ​ en Lucas Van den Eynde.

Podcast

Samen met Radio 1 maakte Museum Vleeshuis de podcast Wannes. Verschillende bekende artiesten en schrijvers vertellen over Wannes’ muzikale erfenis, maar ook over zijn jeugd, zijn taalgebruik en over Wannes als kunstenaar en inspirator voor velen. Vanaf 1 mei.

Exclusief concert online

Tijdens het erfgoedweekend 2021 was de focusexpo rond het poesjetheater van Wannes Van de Velde voor het eerst te bezoeken. Omdat de geldende coronamaatregelen niet toelieten een live concert aan te bieden, is het exclusieve concert Simply Wannes te beluisteren via de website van Museum Vleeshuis. Zanger Kevin Van Staeyen, luitiste Sofie Vanden Eynde en gitarist Peter Verhelst lieten zich inspireren door de luitboeken in de werkkamer van Wannes.

Spotify

Voor wie niet vertrouwd is met zijn repertoire, maakte Museum Vleeshuis een Spotifylijst met liederen van Wannes en andere artiesten die door hem geïnspireerd raakten.

Wandeling

Vanaf mei 2021 (onder voorbehoud van de coronamaatregelen in verband met groepsbezoeken binnenshuis voor volwassenen)

- Voor individuele deelnemers: elke eerste zondag van de maand van 13.30 uur tot 15 uur; deelnameprijs : 9 euro

- Groepsrondleidingen (voor groepen van maximum 15 deelnemers) : elke openingsdag van het museum, op afspraak; deelnameprijs: 105 euro per gids én inkomprijs museum

Tickets en meer info

Focusexpo Het Lied van de Neus: Wannes en de Poesje

- Nog tot en met 31 december 2021

Woensdagklanken

- 29 september, 27 oktober, 24 november, 15 december, 22 december

- Toegangsprijs: 5 euro

Tickets en meer info

Podcast Wannes

Vanaf 1 mei beschikbaar op www.radio1.be, www.museumvleeshuis.be, en de gewone podcastkanalen.

Playlist Wannes

Via Spotify

Poesjepoppen in de focusexpo (beeld: Victoriano Moreno)
Gitaar Wannes Van de Velde (beeld: Victoriano Moreno)