Voorjaar in teken van klavieren in Museum Vleeshuis

Expo en concerten

Het voorjaar van 2022 staat in Museum Vleeshuis | Klank van de Stad helemaal in het teken van historische klavieren. Samen met Snijders&Rockoxhuis organiseert Museum Vleeshuis vanaf 26 maart de expo Klavier. De tentoonstelling toont schilderijen van klavecimbels, virginalen en orgels en beschilderde klavecimbel- en virginaaldeksels. In de bekende concertreeks Woensdagklanken krijgen klavecimbels en virginalen een ereplekje op het podium. Daarnaast vinden ook drie concerten van het Klavierfestival in Museum Vleeshuis plaats.

De klank van de stad in de tijd van Christoffel Plantin en Peter Paul Rubens? Dat is de klank van klavecimbels en virginalen. Tussen 1560 en 1660 was Antwerpen de onbetwiste wereldhoofdstad van de klavecimbelbouw. Vandaag bewaart Museum Vleeshuis een van de belangrijkste collecties Antwerpse klavecimbels en virginalen ter wereld. Dat inspireert Museum Vleeshuis en het Snijders&Rockoxhuis om de handen in elkaar te slaan voor een tentoonstelling en veel muziek.

Expo Klavier

Van 26 maart tot en met 26 juni 2022 organiseren Museum Vleeshuis en Snijders&Rockoxhuis de tentoonstelling Klavier. In Snijders&Rockoxhuis kunnen bezoekers schilderijen van onder meer Frans Floris, Maerten de Vos, de familie Francken, Jan Miense Molenaer, Jan Steen, Gerard Dou, Gabriël Metsu en Jacob Ochtervelt ontdekken. Al deze schilderijen hebben één ding gemeen: ze tonen orgels, klavecimbels en virginalen, vaak van Antwerpse makelij. Enkele klavierinstrumenten uit de collectie van Museum Vleeshuis vullen de tentoonstelling aan.

Museum Vleeshuis toont behalve klavecimbels en virginalen, ook waardevolle partituren, unieke, beschilderde klavecimbeldeksels, en Anthony Van Dycks portret van klaviervirtuoos Henricus Liberti.

Klavier wordt aangevuld met een nieuwe cd van de jonge Belgische klavecinist Mario Sarrechia. Hij nam op vraag van Museum Vleeshuis 16de- en 17de-eeuwse muziek op, gespeeld op kopieën van Antwerpse klavecimbels en virginalen (de originelen zijn in het Snijders&Rockoxhuis en Museum Vleeshuis te zien). Voor de opnames nodigde Mario ook sopraan Lieselot De Wilde en luitspeler Justin Glaie uit. De cd verschijnt op 10 februari. Organist Bart Rodyns maakte enkele opnames op het historische orgel van de Sint-Pauluskerk, te beluisteren in Museum Vleeshuis.

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus.

Concertreeks Woensdagklanken

Tijdens de concertreeks Woensdagklanken krijgen klavecimbels en virginalen een ereplekje op het podium. Soms klinken de instrumenten solo, soms krijgen ze het gezelschap van andere instrumenten en zangstemmen. Maar Museum Vleeshuis is meer dan klavecimbels, dus laten we ook andere klavieren horen, zoals de ‘Peter Benoit’-piano.

Klavierfestival

Klavierspelers Bart Rodyns en Nicolas Callot zijn trouwe gasten in Museum Vleeshuis. Tijdens drie voorjaarsconcerten, die deel uitmaken van een groter klavierfestival (in samenwerking met Muziek in Sint-Paulus), delen ze samen met hun gasten hun passie voor historische klavieren, van klavecimbel tot harmonium.

Praktisch

Expo Klavier: ​ in Museum Vleeshuis en Snijders&Rockoxhuis
​ ​ 26 maart – 26 juni 2022

​ Tickets en info op www.museumvleeshuis.be

Rondleidingen: www.experienceantwerp.be

Woensdagklanken: in Museum Vleeshuis

​ Van januari tot juni, 6 concerten op woensdagnamiddag

​ Tickets op voorhand online reserveren - €5

​ Volledig programma op www.museumvleeshuis.be

Klavierfestival: in Museum Vleeshuis

​ Van maart tot mei, 3 concerten op woensdagnamiddag

​ Tickets en volledige programma op www.museumvleeshuis.be

Nadia De Vree

Perscommunicatie Cultuur, Stad Antwerpen

Over Museum Vleeshuis - Klank van de Stad

Al eeuwenlang leeft de stad op het ritme van verschillende muziek- en dansstijlen. In Museum Vleeshuis ontdek je aan de hand van klanken en instrumenten de muzikale geschiedenis van Antwerpen.

Museum Vleeshuis toont meer dan 600 jaar muziek en dans. De collectie – bestaande uit onder meer instrumenten, prenten, teksten en maquettes – vertelt verhalen van muzikanten, beiaardiers en operazangers en wekt hun optredens weer tot leven. Kortom: een muzikale reis naar een wereld vol passie en ritme.

Met de steun van:

Met de steun van Toerisme Vlaanderen