Persuitnodiging Museum Vleeshuis: Antwerpen Klavecimbelstad

Boekvoorstelling op woensdag 4 juli om 20 uur

Antwerpen is door de eeuwen heen niet alleen een stad geweest van schilders, maar vooral ook een stad van instrumentenbouwers. Van de 16de tot en met de 18de eeuw waren de Antwerpse bouwers van klavecimbels en virginalen wereldwijd toonaangevend. Museum Vleeshuis bezit de op één na grootste collectie ter wereld, waarvan 2 instrumenten op de Topstukkenlijst staan van de Vlaamse Gemeenschap. Het boek Antwerpen Klavecimbelstad toont de klavecimbels en virginalen uit de Vleeshuiscollectie, en vertelt het verhaal van hun makers en van de stad waarin ze werkten.

De pers wordt vriendelijk uitgenodigd op de boekvoorstelling van Antwerpen Klavecimbelstad op woensdag 4 juli om 20 uur in Museum Vleeshuis, Vleeshouwersstraat 38, 2000 Antwerpen.

•           verwelkoming door Clement Caremans, directeur van Museum Vleeshuis

•           toespraak door Caroline Bastiaens, schepen voor cultuur, economie, stads- en buurtonderhoud, patrimonium en erediensten Stad Antwerpen

•           toelichting van het project Antwerpen Klavecimbelstad door Timothy De Paepe, conservator Museum Vleeshuis | Klank van de Stad

•           auteur en radiopresentator Bart Stouten kijkt met een persoonlijke blik naar de Antwerpse klavecimbels

Woord wordt afgewisseld met muziek, gespeeld door Korneel Bernolet (klavecinist en docent Koninklijk Conservatorium Antwerpen) op het virginaal (W. Maene, naar Couchet (Antwerpen, 1650)) en het Dulcken-klavecimbel (Antwerpen, 1747).

Graag uw aanwezigheid bevestigen via [email protected]

Nadia De Vree

perscoördinator Musea en Erfgoed Antwerpen, Stad Antwerpen

Freya Van Wijnsberghe

communicatie Antwerpen Boekenstad, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, Letterenhuis en Vleeshuis

Over Museum Vleeshuis - Klank van de Stad

Al eeuwenlang leeft de stad op het ritme van verschillende muziek- en dansstijlen. In Museum Vleeshuis ontdek je aan de hand van klanken en instrumenten de muzikale geschiedenis van Antwerpen.

Museum Vleeshuis toont meer dan 600 jaar muziek en dans. De collectie – bestaande uit onder meer instrumenten, prenten, teksten en maquettes – vertelt verhalen van muzikanten, beiaardiers en operazangers en wekt hun optredens weer tot leven. Kortom: een muzikale reis naar een wereld vol passie en ritme.

Met de steun van:

Met de steun van Toerisme Vlaanderen