Museum Vleeshuis viert opfrissing met feest op 8 april

Na een periode van opfrissingswerken opent Museum Vleeshuis morgen opnieuw de deuren. Dankzij de vernieuwde opstelling komen de verhalen rond de objecten veel beter tot hun recht. Op zondag 8 april viert het museum dit met een muziekfeest voor jong en oud.

Donderdag 29 maart opent Museum Vleeshuis opnieuw de deuren. Caroline Bastiaens, schepen voor cultuur: “De opstelling op de gelijkvloerse verdieping is aangepast aan de noden van de hedendaagse museumbezoeker: door minder objecten te tonen komen de verhalen veel beter tot hun recht. Bijzondere stukken staan letterlijk in de kijker, en de ruimte achteraan is ingericht als ‘schatkamer’: een plaats voor wisselende presentaties die een aanvullend verhaal vertellen. We gaan van start met een presentatie over het leven van de familie Duarte.”

Een museum over het Antwerpse muziekleven in een historisch gebouw

In het 16de-eeuwse Antwerpen domineerden twee gebouwen de skyline: het Vleeshuis en de kathedraal. Door de eeuwen heen is het Vleeshuis een landmark gebleven. Door de nieuwe opstelling krijgt het museum opnieuw de aandacht die het verdient. Dankzij een metersgroot 16de-eeuws panorama, het opvallend kleurgebruik van de inrichting, het maken van nissen en het vergroten van de zalen komt het historische gebouw eindelijk volledig tot zijn recht.

Optimalisatie Klank van de Stad

Klank van de Stad is het verhaal van meer dan zes eeuwen muziekleven in Antwerpen. Enkele kleine ingrepen zorgen er voor dat dit verhaal scherper gesteld is. De kleinere verzameling instrumenten en collectiestukken krijgt meer ruimte en wordt beter uitgelicht. Antwerpse sleutelstukken leiden de verschillende thema’s in en het wisselend kleurgebruik creëert drama en brengt het verhaal van Klank van de Stad tot leven.

Een kleine ruimte achteraan het gebouw is omgetoverd tot schatkamer, en zal gebruikt worden als open depot waar twee maal per jaar kleine aanvullende presentaties worden getoond.

Tot 23 september toont de schatkamer objecten die een bredere kijk geven op het leven van de familie Duarte. Luxeobjecten, boeken en partituren, maar ook het Joannes Ruckers-virginaal uit 1611 (één van de oudste klavierinstrumenten uit de collectie) illustreren het leven van de muzikale buren van Rubens.

Samen met de opgefriste expo introduceert Museum Vleeshuis ook een unieke Brusselse tafelpiano uit 1827. Het voorbije jaar werd het instrument gerestaureerd en bespeelbaar gemaakt. Zo kan het museum een verloren klank opnieuw laten horen.

Muziekfeest voor jong en oud op 8 april

Op zondag 8 april nodigt Museum Vleeshuis jong en oud uit om mee te komen feesten. Naast korte toelichtingen over het opgefriste museum, zijn er ook workshops muziek en gadgets maken, en verschillende concerten.

• Museum Vleeshuis
  • Muziekfeest op zondag 8 april