Museum Vleeshuis verhuist maar blijft open

Museum Vleeshuis is aan restauratie toe. 50 000 objecten verhuizen deze winter naar verschillende depots in de stad. Tijdens de verhuis blijft het museum zijn gewone werking verder zetten en de vaste collectie blijft zichtbaar voor het publiek.

50 000 objecten

Op de zolderverdiepingen van het Vleeshuis moeten 50 000 objecten verhuizen als voorbereiding op een grondige restauratie. De verschillende zolderniveaus worden momenteel gebruikt als depot voor een collectie rond muziek (Klank van de Stad) en een historisch collectie (MAS collectie Vleeshuis). De collectiestukken die op deze verdiepingen staan, verhuizen vanaf nu naar verschillende depots. Eind maart 2017 moeten alle stukken op hun nieuwe plek staan.

Vijf eeuwen Vleeshuis

Na vijf eeuwen is het Vleeshuis toe aan een groot onderhoud. De dakconstructie moet gerestaureerd worden en daarvoor moeten de zolders leeg zijn. Systematisch komt heel het gebouw aan de beurt, met als laatste de vaste opstelling op het gelijkvloers en de kelder. Tot aan deze fase (over enkele jaren) blijft het museum haar gewone werking verder zetten en is de vaste collectie gewoon te bezoeken.

Drie depots

Het Vleeshuis is een waardevol gebouw, maar kan in de huidige omstandigheden niet beantwoorden aan de normen voor de bewaring van een museale collectie. De objecten zullen in hun nieuwe omgeving in betere condities kunnen bewaard worden.

De collectie van 2000 stukken rond muziek, Klank van de Stad, verhuist naar het depot in het Hessenhuis. De MAS collectie Vleeshuis gaat naar twee locaties: 11 000 objecten krijgen een plaats in het centraal depot op de Luchtbal, de overige 37 000 collectiestukken gaan naar het kijkdepot van het MAS.

De stedelijke dienst Collectiebeleid, Behoud en Beheer en Kunststransportfirma Hizkia Van Kralingen verhuizen de objecten met behulp van een tijdelijke buitenlift en een stelling van maar liefst 20 meter hoog. Alle kunstwerken gaan via het raam op de tweede of derde verdieping naar buiten langs deze lift.

Toegankelijk voor het publiek

De huidige vaste tentoonstelling in Museum Vleeshuis blijft toegankelijk voor het grote publiek tot de restauratie binnen enkele jaren van start gaat.

Maar de te verhuizen collecties verdwijnen niet allemaal achter slot en grendel. Nog tot 2018 toont de expo Van Vleeshuis tot MAS een kleine selectie van bijzondere stukken uit de MAS collectie Vleeshuis, in het kijkdepot van het MAS. Door het jaarlijks uitlenen van verschillende objecten aan tijdelijke (inter-)nationale tentoonstellingen blijft de collectie eveneens zichtbaar voor het grote publiek.

Na de restauratie van het Vleeshuis, zal een nieuwe Klank van de Stad-expo opgezet worden. Door de muziekobjecten te combineren met stukken uit de historische collectie, zal de muziek nog sterker binnen zijn historische stedelijke context getoond worden.

.

Freya Van Wijnsberghe

Stad Antwerpen

Nadia De Vree

perscoördinator Musea en Erfgoed Antwerpen, Stad Antwerpen

Over Museum Vleeshuis - Klank van de Stad

Al eeuwenlang leeft de stad op het ritme van verschillende muziek- en dansstijlen. In Museum Vleeshuis ontdek je aan de hand van klanken en instrumenten de muzikale geschiedenis van Antwerpen.

Museum Vleeshuis toont meer dan 600 jaar muziek en dans. De collectie – bestaande uit onder meer instrumenten, prenten, teksten en maquettes – vertelt verhalen van muzikanten, beiaardiers en operazangers en wekt hun optredens weer tot leven. Kortom: een muzikale reis naar een wereld vol passie en ritme.

Met de steun van:

Met de steun van Toerisme Vlaanderen