Museum Vleeshuis toont de voormalige werkkamer van Wannes Van de Velde

Vanaf 28 augustus 2019 heeft de werkkamer van Wannes een nieuwe thuis in Museum Vleeshuis | Klank van de Stad. Het stadsbestuur en het museum zijn bijzonder opgetogen. Bij de heropening van Museum Vleeshuis als een museum voor het muziekleven in 2006, kreeg het niet voor niets de ondertitel ‘Klank van de Stad’, een verwijzing naar een van Wannes’ bekendste liederen.

Met zijn muziek en zijn liedteksten was zanger, dichter en beeldend kunstenaar Wannes Van de Velde de stem van Antwerpen en zijn inwoners. Van 1978 tot aan zijn dood in 2008 kregen die muziek en liedteksten in belangrijke mate gestalte in Wannes’ werkkamer – zijn ‘schrijfkot’ zoals hij het zelf noemde – in zijn woning aan de Antoon Van Dijckstraat 34, nabij het Antwerpse Stadspark.

De werkkamer kreeg een plek op de eerste verdieping van het Vleeshuis, met zicht op de omliggende smalle straten en de toren van de Sint-Pauluskerk. Naast muziekinstrumenten zijn er onder meer boeken, poesjepoppen, foto’s, tekeningen en schilderijen te zien. Alles tezamen gaat het om meer dan 700 stukken die Wannes inspireerden of een reflectie zijn van zijn creatieve scheppingsproces.

‘In Museum Vleeshuis | Klank van de Stad beleeft een bezoeker zes eeuwen Antwerps muziekleven’, aldus Schepen voor Cultuur Nabilla Ait Daoud. ‘Dankzij de werkkamer van Wannes Van de Velde wordt het verhaal rond de muziek in de twintigste eeuw nu verder versterkt, een verhaal waarin de Antwerpenaar zich ongetwijfeld herkent. In de straten rond het Vleeshuis brengt muziek al eeuwenlang mensen samen. Wannes was en is daar een belangrijk onderdeel van.’

Wannes komt thuis

Wannes’ wortels lagen in de straten rond het Vleeshuis, in het oude Schipperskwartier. Daar werd Wannes (Wim) Van de Velde in 1937 geboren en groeide hij op. Zijn eerste eigen lied, het Lied van de Neus, werd ingegeven door de afbraak van de Vleeshuiswijk. En het poppentheater van de Poesje van de Reep (in de Repenstraat, naast het Vleeshuis) vormde de inspiratie voor Wannes’ eigen poesjepoppen.

Met de verhuis van de werkkamer naar het Vleeshuis ‘is Wannes eindelijk weer in de buurt waar hij thuishoort’, aldus Wannes’ goede vriend en biograaf Dree Peremans.

Dat de werkkamer naar Museum Vleeshuis komt, is te danken aan Christa Van de Velde, de weduwe van Wannes, en aan de recent opgerichte vzw Erfgoed Wannes Van de Velde, die de nalatenschap van Wannes wil bewaren en uitdragen. Samen met hen zal Museum Vleeshuis rond de werkkamer activiteiten organiseren, inclusief concerten, lezingen, rondleidingen, een stadswandeling (in Museum App), een podcast en focuspresentaties. Op Open Monumentendag (8 september 2019) kan de werkkamer voor het eerst worden bezocht. Bij die gelegenheid leest Jeroen Olyslaegers fragmenten voor uit zijn nieuwe roman, die hij in de tegenoverliggende werkkamer voorbereidt.

• Het publiek kan voor het eerst de werkkamer bezoeken op 8 september tussen 10u en 16u30, in kleine groepjes. Reserven kan via de website.
  • Daarna kunnen bezoekers de werkkamer bezichtigen tijdens een rondleiding achter de schermen
  • Wie een langer bezoek aan de werkkamer wil brengen om inspiratie op te doen of onderzoek te doen, kan een afspraak maken via [email protected].

Over de vzw Erfgoed Wannes Van de Velde

De vzw Erfgoed Wannes Van de Velde is ontstaan vanuit de noodzaak om de culturele nalatenschap van Wannes te beschermen en te bewaren. Na zijn overlijden in 2008 liet Wannes immers een ware ‘schatkamer’ achter met een rijkdom aan teksten, liederen, muziek, beeldend werk, columns en talrijke naslagwerken. Op vraag van Wannes’ weduwe, Christa Van de Velde, werd er door een kleine kring van Wannes-getrouwen in november 2018 een vzw opgericht om dit literair, muzikaal, beeldend en theatraal erfgoed te beheren in de ‘geest van Wannes’.

Een eerste, belangrijk project van de vzw kwam tot stand in samenwerking met Museum Vleeshuis | Klank van de Stad: het reconstrueren van Wannes’ werkkamer. Eerder werden zijn dagboeken overgedragen aan het Letterenhuis.

Ook verschijnt er weldra een website www.wannesvandevelde.be met meer informatie over deze uitzonderlijke universele mens. Via deze site kunnen geïnteresseerden lid worden van de vereniging.

Het bestuur van de vzw Erfgoed Wannes Van de Velde bestaat uit Marc Brigou, Nanna Cornelis, Wem Cornelissen, Bob De Moor, Gerrit-Jan Gijsel, Marc Hauman, Dree Peremans en Karel Vingerhoets.

Stad Antwerpen

vzw Erfgoed Wannes Van de Velde