Museum Vleeshuis organiseert opnieuw beiaardconcerten

Vanaf maandag 4 juli

Na een pauze van drie jaar organiseert Museum Vleeshuis opnieuw beiaardconcerten in Antwerpen. Tijdens de zomermaanden weerklinken er op maandagavonden weer concerten van op de hoogste jukebox van ’t stad.

Omdat de toren en de klokken van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal waren ingepakt voor restauratie, kon de beiaard drie jaar lang niet bespeeld worden. De restauratie is nog niet helemaal voltooid, maar de klokken van de beiaard zijn ondertussen uitgepakt en nagekeken. Vanaf 4 juli starten de middagbespelingen opnieuw, en organiseert Museum Vleeshuis ook opnieuw maandagavondconcerten van 20 tot 21 uur. Het museum wil ook dit jaar graag weten welke muziek de Antwerpenaren willen horen: luisteraars kunnen via de website van het museum verzoeknummers indienen.

Schepen voor Cultuur Nabilla Ait Daoud: “Met de beiaardconcerten knopen we met een lange traditie aan. De beiaardkunst, die haar wortels heeft in het Antwerpen van de vijftiende eeuw, leeft tot vandaag voort. De typische klanken van de klokken zorgen voor beleving en verbinding, op de pleintjes en straten in de historische binnenstad. Dat de Antwerpenaren nu hun favoriete nummers kunnen kiezen voor de hoogste jukebox van ’t stad, houdt dit mooie, eeuwenoude stukje erfgoed op een frisse, eigentijdse manier in stand!”

2022 is voor beiaardiers ook om een andere reden een feestelijk jaar: het is 250 jaar geleden dat de Antwerpse stadsbeiaardier Joannes de Gruijtters overleed. Joannes de Gruijtters (1709-1772) is vooral bekend omwille van zijn beiaardboek uit 1746. Dat uniek handschrift wordt sinds 1922 bewaard in de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en bevat 194 stukken - ​ vooral klavecimbelmuziek - die De Gruijtters bewerkte voor de beiaard. Stadsbeiaardiers Liesbeth Janssens en Koen Van Assche vieren De Gruijtters door elke week enkele pareltjes uit zijn beiaardboek te spelen.

Liefhebbers die een rustige plek willen opzoeken om te genieten van de beiaard, kunnen een zitplaats reserveren op een exclusieve luisterplek: het Schoon Verdiep van het zopas gerestaureerde Antwerpse stadhuis.

• maandag 4 juli: stadsbeiaardier Koen Van Assche: beiaard jukebox #1 – verzoeknummers via www.museumvleeshuis.be
  • maandag 18 juli: stadsbeiaardier Liesbeth Janssens: Aantwaarpe ’k zien aa zoe gere
  • maandag 25 juli: stadsbeiaardier Liesbeth Janssens: ​ Dansen met De Gruijtters
  • maandag 1 augustus: stadsbeiaardier Koen Van Assche: Bekende werken uit de klassieke muziek