Museum Vleeshuis organiseert mobiele beiaardconcerten in juli

In de maand juli organiseert Museum Vleeshuis een bijzonder beiaardprogramma: een samenspel tussen een mobiele beiaard en telkens andere instrumenten, te beluisteren en te bekijken op de Grote Markt.

In het verleden trakteerde de stad de Antwerpenaar en haar bezoekers iedere maandagavond in juli en augustus op een concert. Momenteel zijn de toren en de klokken van de O.L.V.-kathedraal ingepakt voor restauratie, waardoor de traditionele zomerse beiaardconcerten niet kunnen doorgaan.

Museum Vleeshuis ging op zoek naar een manier om de beiaard toch te laten klinken. De concerten krijgen een uniek karakter deze zomer: een mobiele beiaard zal 4 maandagavonden in juli op de Grote Markt te horen en te zien zijn. Elk concert is een samenspel tussen de klokken en andere instrumenten. Bovendien is dit een unieke kans om de beiaardier en de klokken live aan het werk te zien!

“De beiaardconcerten van Antwerpen zijn een echt begrip geworden. Dit cultuur-historisch erfgoed willen we behouden, ook al zijn de Belforttoren en de klokken van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal ingepakt voor renovatie”, verduidelijkt schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud.” De nieuwe aanpak van Museum Vleeshuis belooft een unieke beleving te worden: de toeschouwers kunnen niet enkel genieten van een beiaardconcert, maar krijgen ook een blik achter de schermen van hoe een dergelijk concert in zijn werk gaat!”

• mobiele beiaardconcerten
  • Grote Markt, Antwerpen
  • maandag 1 juli: stadsbeiaardier Liesbeth Janssens & Change ringing - beiaard en harp, piano en zang
  • maandag 8 juli: stadsbeiaardier Koen Van Assche & Elisabeth Crommelynck - een mix van beiaard en piano
  • maandag 15 juli: Jan Verheyen & Cedric Honings - beiaard en gitaar
  • maandag 22 juli: Stadsbeiaardier Liesbeth Janssens & Wör - beiaard en folkmuziek
  • van 20 tot 21 uur
  • Grote Markt, Antwerpen
  • Een programmaboekje is beschikbaar aan de balie van Museum Vleeshuis, of de avond zelf bij de mobiele beiaard.

Naast deze vernieuwde aanpak rond de beiaardconcerten organiseert museum Vleeshuis ook nog andere activiteiten, van het Duarteproject tot projecten rond Antwerpen Klavecimbelstad. Het volledige programma is terug te vinden op de website van museum Vleeshuis.

Stad Antwerpen

Perscoördinator Musea en Erfgoed Antwerpen, Stad Antwerpen