Lente kondigt opfrissingswerken en nieuw seizoen torenbeklimmingen aan in Museum Vleeshuis

Persvoorstelling op 28 maart om 11 uur

Museum Vleeshuis maakt van de lentemaand gebruik om zijn permanente opstelling op te frissen en sluit enkele weken de deuren. Op donderdag 29 maart kan het publiek kennis maken met de nieuwe opstelling. Vanaf april starten bovendien de beklimmingen van de Onze-Lieve-Vrouwe-kathedraaltoren.

De pers wordt vriendelijk uitgenodigd op de persvoorstelling van de opgefriste opstelling op woensdag 28 maart om 11 uur in Museum Vleeshuis, Vleeshouwersstraat 38, 2000 Antwerpen

10u45 ontvangst in Museum Vleeshuis

11 uur verwelkoming door Clement Caremans, directeur Museum Vleeshuis

toelichting door Caroline Bastiaens, schepen voor cultuur Antwerpen

toelichting door Timothy De Paepe, conservator Klank van de Stad

mogelijkheid tot interviews

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen via [email protected]

Beklimmingen van de Onze-Lieve-Vrouwe-kathedraaltoren – nieuwe formule

Vanaf april tot en met september organiseert Museum Vleeshuis op woensdag, zaterdag en zondag opnieuw beklimmingen van mooiste toren van Antwerpen. Tickets zijn vanaf nu beschikbaar.

De beklimmingen van de kathedraaltoren zijn al jaren een succes. Sinds vorig jaar organiseert Museum Vleeshuis ook in het weekend bezoeken voor individuele bezoekers en groepen zijn welkom op woensdag.

De torenbeklimming wordt voorafgegaan door een gegidste rondleiding in het Museum Vleeshuis.  Daar maken bezoekers eerst kennis met torenmuziek en zien ze een reconstructie van de laatste ambachtelijke klokkengieterij van Jacques Sergeys. Een gids vertelt hoe een klok gemaakt wordt.

Na het bezoek aan het museum volgt de torenbeklimming. Trede na trede ontvouwt zich het verhaal van de klokkentoren, zijn veelzijdige belfortfunctie en de impact ervan op het dagelijkse leven van de Antwerpenaar door de eeuwen heen. Het sluitstuk is uiteraard het adembenemende panorama vanuit de toren, op 90 meter hoogte.

Praktisch

•          Groepsrondleidingen op woensdag, van april tot en met september, om 9.30 uur, 12.30 uur en 14 uur. Reserveren via www.museumvleeshuis.be.

•          Beklimmingen voor individuele bezoekers op zaterdag en zondag, van april tot en met september, om 10 uur en 14uur. Tickets zijn te koop via www.museumvleeshuis.be

Freya Van Wijnsberghe

Communicatie Vleeshuis, Stad Antwerpen

Nadia De Vree

Perscoördinator Musea en Erfgoed, Stad Antwerpen

Over Museum Vleeshuis - Klank van de Stad

Al eeuwenlang leeft de stad op het ritme van verschillende muziek- en dansstijlen. In Museum Vleeshuis ontdek je aan de hand van klanken en instrumenten de muzikale geschiedenis van Antwerpen.

Museum Vleeshuis toont meer dan 600 jaar muziek en dans. De collectie – bestaande uit onder meer instrumenten, prenten, teksten en maquettes – vertelt verhalen van muzikanten, beiaardiers en operazangers en wekt hun optredens weer tot leven. Kortom: een muzikale reis naar een wereld vol passie en ritme.

Met de steun van:

Met de steun van Toerisme Vlaanderen