K3 zingt live mee op het beiaardconcert

Museum Vleeshuis trakteert met nieuwe beiaardconcerten

Elke maandagavond in juli en augustus zal in de binnenstad weer een uur lang beiaardmuziek te horen zijn. Naast de stadsbeiaardiers, zullen gastbeiaardiers uit Vlaanderen, Nederland en zelfs de Verenigde Staten een concert spelen. Dit jaar zijn er twee extraatjes: op 29 augustus begeleidt Nel Swerts de beiaard op piano en op 18 juli zingt K3 live mee. Liefhebbers kunnen luisterplaatsen reserveren op het Schoon Verdiep van het Antwerpse stadhuis.

Tijdens de zomermaanden brengen verschillende beiaardiers weer elke maandag van 20 tot 21 uur een concert op de beiaard van de Onze-Lieve-Vrouwetoren. De concerten, die georganiseerd worden door Museum Vleeshuis, zullen te horen zijn in de hele historische binnenstad. Wie in alle rust wil genieten van de prachtige klanken, kan terecht op het Schoon Verdiep van het Antwerpse stadhuis. Daar zijn honderd luisterplaatsen die geïnteresseerden vanaf 23 juni gratis online kunnen reserveren.

Naast Antwerpse stadsbeiaardiers Liesbeth Janssens en Koen Van Assche, spelen er verschillende gasten uit binnen- en buitenland op de beiaard en wordt de beiaardmuziek op twee momenten begeleid door piano of zang. Museum Vleeshuis biedt een programma voor jong en oud. Zo zullen de jongste muziekfans op 18 juli kunnen meezingen met Marthe, Hanne en Klaasje van K3. Dan kan iedereen ook meekijken op een scherm op de Grote Markt. Pianoliefhebbers kunnen op 29 augustus genieten van het samenspel tussen beiaard en piano, bespeeld door Nel Swerts.

De Antwerpse beiaardconcerten hebben een lange traditie. Na de Eerste Wereldoorlog nam het Antwerpse stadsbestuur er het initiatief toe, naar het voorbeeld van Mechelen, waar al in 1892 het eerste beiaardconcert plaatsvond. Vooral in de jaren 1970 – 80 waren de beiaardconcerten enorm populair en zorgden ze elke zomerse maandagavond voor een grote volkstoeloop in het Antwerpse stadscentrum.

• elke maandag in juli en augustus, behalve op 11 juli
  • van 20 tot 21 uur