Beklimming van de Onze-Lieve-Vrouwetoren opnieuw mogelijk

Van april tot oktober organiseert Museum Vleeshuis opnieuw beklimmingen van de mooiste toren van de stad. Na bijna 4 jaar van restauratiewerken aan de Onze-Lieve-Vrouwetoren is de beklimming ervan weer mogelijk. De ticketverkoop start vandaag.

De noordertoren van de kathedraal staat bekend als de Onze-Lieve-Vrouwetoren, maar – en wellicht minder bekend – de 123 meter hoge toren is ook het imposante belfort van de stad Antwerpen. Als uniek voorbeeld van gotische architectuur was de belforttoren eeuwenlang het communicatiemiddel bij uitstek tussen de stad en haar bewoners. Vlaggen, uurwerk, klokkengelui en beiaardspel: meermaals werd er in Antwerpen ‘hoog van de toren geblazen’.

De beklimming van de toren - exact 515 treden hoog - is een unieke ervaring. De binnenkant van de toren is minstens even indrukwekkend als de buitenkant. Helemaal boven kunnen de bezoekers uitblazen en genieten van een prachtig uitzicht over de stad en de wijde omgeving. Bij helder weer zien ze de Sint-Romboutstoren in Mechelen en soms zelfs het Atomium in Brussel.

Museum Vleeshuis

De torenbeklimming wordt voorafgegaan door een korte rondleiding in Museum Vleeshuis. Daar maken bezoekers kennis met torenmuziek en zien ze een reconstructie van de laatste ambachtelijke klokkengieterij van Jacques Sergeys. Bezoekers leren er stap voor stap hoe de grote bronzen klokken gemaakt werden en nog steeds worden gemaakt. Na de inleiding in het museum gaat de groep te voet naar de toren en start de eigenlijke torenbeklimming.

Schepen voor Cultuur Nabilla Ait Daoud: “De Onze-Lieve-Vrouwetoren zit in het hart van menig Antwerpenaar. De kathedraaltoren beklimmen is zonder enige twijfel een unieke ervaring. Trede na trede ontvouwt zich het verhaal van de klokkentoren, zijn veelzijdige belfortfunctie als brandwacht en uitkijktoren, en de impact ervan op het dagelijkse leven van de Antwerpenaar. De beklimming is een steile maar fascinerende wandeling door eeuwen Antwerpse geschiedenis.”

Het sluitstuk is uiteraard het adembenemende panorama vanuit de toren, op 90 meter hoogte. De gids geeft de bezoekers ruim de tijd om rond te kijken en foto’s te nemen. En dan volgt de lange weg terug naar beneden.

• Iedere zaterdag en zondag van 1 april tot en met 1 oktober om 10 uur en 13.30 uur.
  • Maximaal 15 personen per rondleiding.
  • Minimum leeftijd is 8 jaar. Een goede conditie is vereist.
  • Sportief schoeisel is aanbevolen.
  • Een deelname kost 14 euro per persoon. De rondleiding en de beklimming duren 2 uur.
  • Tickets zijn vanaf 8 maart beschikbaar via www.museumvleeshuis.be.
  • Bij zeer slecht weer gaat de beklimming niet door omwille van de veiligheid.

De toren in cijfers

De belforttoren:

• werd gebouwd in verschillende etappes, tussen 1352 en 1518
  • meet 123 meter en is daarmee de hoogste kerktoren in de Nederlanden
  • telt 615 trappen waarvan er slechts 515 door bezoekers kunnen worden betreden
  • heeft 11 grote luidklokken en 49 beiaardklokken (de zwaarste klok weegt 6434 kg en de oudste klok dateert van 1459)
  • heeft een grote beiaard die regelmatig bespeeld wordt door de stadsbeiaardiers
  • werd in 1999 door Unesco erkend als Werelderfgoed
  • onderging van 2019 tot en met 2022 een laatste ingrijpende en broodnodige restauratie