Baroque Orchestration X brengt maatschappelijke zetel onder in Museum Vleeshuis en geeft uniek klavecimbel in bruikleen

Baroque Orchestration X (B.O.X), het collectief rond Pieter Theuns dat hedendaagse muziek verbindt met de klankrijkdom van de barok, brengt op 6 mei zijn maatschappelijke zetel onder in een van de meest iconische gebouwen van de stad Antwerpen: Museum Vleeshuis. Bovendien schenkt B.O.X een uniek klavecimbel in langdurige bruikleen aan het museum.

Sinds 2010 brengt B.O.X de grootste virtuozen op klassieke instrumenten als de barokharp, viola da gamba of cornetto, samen om bruggen te bouwen met hedendaagse artiesten en zo de geluidsmuren te slopen tussen oud en nieuw, pop en klassiek, lokaal en internationaal. Met de intrek in Museum Vleeshuis verbindt B.O.X nu ook het eeuwenoude en bijzonder rijke muzikale erfgoed van de stad Antwerpen met het levende heden.

Met de verhuis voegt B.O.X ook een uniek muziekinstrument toe aan de collectie van Museum Vleeshuis: een klavecimbel, gemodelleerd naar Ruckers, van de hand van één van de beste hedendaagse klavecimbelbouwers Walter Maene. Bovendien is het instrument beschilderd door kunstenaar Nick Andrews, die eerder al de cover van het Dez Mona & B.O.X-album ‘Saga’ maakte.

Pieter Theuns, artistiek leider Baroque Orchestration X: “Sinds de oprichting in 2010 zijn we met B.O.X voortdurend op zoek naar vernieuwing en verbinding, over alle vakjes en muziekstijlen heen. Als ensemble dat ondersteund wordt door de Vlaamse overheid, dat creative associate is van deSingel, en dat ondertussen een indrukwekkend palmares van internationale samenwerkingen heeft opgebouwd, is B.O.X ook uitgesproken lokaal en internationaal actief. Met de verhuis van ons adres naar Museum Vleeshuis, één van de mooiste, oudste en meest iconische gebouwen van de stad Antwerpen, wil B.O.X een actieve ambassadeur en levend verlengstuk worden van het motto van het museum: ‘klank van de stad’.”

Stad Antwerpen