Museum Vleeshuis organiseert met de beiaard opnieuw de hoogste jukebox van’t stad

Vanaf maandag 3 juli

In juli en augustus 2023 organiseert Museum Vleeshuis opnieuw elke maandagavond de traditionele beiaardconcerten. Stadsbeiaardiers Liesbeth Janssens en Koen Van Assche geven zelf enkele concerten én nodigen daarnaast gastbeiaardiers uit binnen- en buitenland uit om onze Antwerpse torenbeiaard te bespelen.

De hoogste jukebox van ’t stad

Tijdens twee van de negen beiaardconcerten – op 3 juli en op 7 augustus – kan het publiek verzoeknummers indienen. Die avonden kan iedereen bovendien naar het beiaardconcert komen luisteren in de trouwzaal op ’t Schoon Verdiep van het stadhuis.

Genieten op een rustige plek

In alle rust naar de beiaard luisteren is niet altijd even eenvoudig tijdens de drukke zomermaanden in het stadscentrum. Liefhebbers kunnen een rustige plek in de omgeving van de kathedraal vinden, in de kleine straatjes of op pleintjes, zoals in de Vlaeykensgang of in de buurt van Museum Vleeshuis, op de Ruckersplaats of de Bullinckplaats. Soms is de beiaard zelfs te horen tot op de Linkeroever van de Schelde. Net als vorige jaren kan het publiek ook in de tuin van De Hofkamer terecht.

• Beiaardconcerten op alle maandagavonden in juli en augustus, van 20 tot 21 uur.

• Voor de concertprogramma’s, de reservering van de luisterplekken en de aanvragen voor verzoeknummers: website www.museumvleeshuis.be en via de facebookpagina van Museum Vleeshuis

Meer weten over de beiaard?

Museum Vleeshuis vertelt aan de hand van muziekinstrumenten, concerten en afbeeldingen de muzikale geschiedenis van de stad. Tijdens een bezoek aan het museum ontdekken bezoekers hoe de beiaard is ontstaan en hoe de klokken en de beiaard een rol speelden in het dagelijkse leven van onze voorouders. Op de kelderverdieping kan men een reconstructie bewonderen van de ambachtelijke klokkengieterij van de familie Sergeys. Bezoekers zien daar stap voor stap hoe de grote bronzen klokken gegoten werden.

Beeld Kathedraaltoren: LUCID

Puck Verstraeten