19de-eeuwse Peter Benoit-piano klinkt weer in Museum Vleeshuis

Inhuldiging op 24 mei om 20 uur

De ‘Peter Benoit-piano’, een bijzondere concertvleugel uit 1884, is in oude glorie hersteld en wordt op dinsdag 24 mei feestelijk ingehuldigd in Museum Vleeshuis. Dankzij een grondige restauratie, gefinancierd door het Peter Benoit Fonds, kunnen muziekliefhebbers voor het eerst in decennia opnieuw kennismaken met de warme klank van dit instrument.

Sinds 1967 bewaart Museum Vleeshuis, in permanente bruikleen van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, een concertvleugel uit 1884, gebouwd door de gerenommeerde Parijse firma Pleyel, Wolff & Cie: de Benoit-Pleyel. Sinds de vroege 20ste eeuw wordt het instrument verbonden met de naam van niemand minder dan Peter Benoit (1834-1901), componist, dirigent en oprichter van het Antwerpse conservatorium.

Restauratie

Helaas was het instrument in de loop der jaren onbespeelbaar geworden. De restauratie van de piano was een langgekoesterde droom van Museum Vleeshuis. De financiële steun en betrokkenheid van het Peter Benoit-fonds en zijn sponsors maakten de restauratie in 2020-2021 mogelijk. Dankzij de kunde van de jonge en gedreven restaurator Yannick Wijnants (Atelier Herkenrode) kunnen toekomstige generaties nu kennismaken met de laatnegentiende-eeuwse klankwereld van Peter Benoit en zijn tijdgenoten. Want Museum Vleeshuis zal de piano niet alleen tentoonstellen, maar ook laten klinken. Gevestigde waarden én jong talent bespelen het instrument binnenkort tijdens de Woensdagklanken en andere concerten. Ook zal de piano binnenkort een ‘ambassadeur’ krijgen: Jeroen Malaise, docent aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, zal de band helpen aanhalen tussen zijn studenten en dit prachtige instrument.

De pers is van harte uitgenodigd op het inhuldigingsconcert op dinsdag 24 mei om 20 uur door Jozef De Beenhouwer in Museum Vleeshuis.

Peter Benoit (1834-1901)

Uit “Henriëtte’s Album” (1870): Klavierstuk in Des

Fantasia nr. 3 in bes, opus 18 (1860)

Franz Schubert (1797-1828)

Uit « Moments musicaux» opus 94, D. 780 (1823-1828): Nr. 2 Andantino in As

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Sonate nr. 31 in As, opus 110 (1821)

Lodewijk Mortelmans (1868-1952)

Het Wielewaalt en Leeuwerkt (1921)

Frédéric Chopin (1810-1849)

Barcarolle, opus 60 (1845-46)

Het is eveneens mogelijk om op 24 mei in de voormiddag de Benoit-Pleyel te bezichtigen in Museum Vleeshuis met een woordje uitleg van directeur Timothy De Paepe en/of curator Jeroen Malaise.

Gelieve uw aanwezigheid op het concert en/of interview te bevestigen:

Nadia De Vree

Perscommunicatie Cultuur, Stad Antwerpen

Meer info

In het cahier Tussen Antwerpen en Parijs: De 'Peter Benoit-piano' van Pleyel, Wolff & Cie, 1884 van Museum Vleeshuis vertellen vier experten meer over de piano, over Peter Benoit en zijn pianorepertoire en over de restauratie. Het cahier is te koop in het museum en via de boekhandel.

Over Museum Vleeshuis - Klank van de Stad

Al eeuwenlang leeft de stad op het ritme van verschillende muziek- en dansstijlen. In Museum Vleeshuis ontdek je aan de hand van klanken en instrumenten de muzikale geschiedenis van Antwerpen.

Museum Vleeshuis toont meer dan 600 jaar muziek en dans. De collectie – bestaande uit onder meer instrumenten, prenten, teksten en maquettes – vertelt verhalen van muzikanten, beiaardiers en operazangers en wekt hun optredens weer tot leven. Kortom: een muzikale reis naar een wereld vol passie en ritme.

Met de steun van:

Met de steun van Toerisme Vlaanderen